måndag 17 januari 2011

Sånt man kliar sig i skallen över

Det här med blöjor. Vilken jäkla djungel, upptäcker man när man köpt fel. Samma märke, men de där figurerna på blöjans framsida ser ju helt annorlunda och blöjutrymmet, där allt hamnar, är så stor att man liksom få knöla ihop det i bodyn. Det ser ut att bli ganska obekvämt för en bebisrumpa.

Nu har jag i alla fall gått till botten med det här för att råda bot på min förvirring. Det finns tre (3!!!!!!!!) olika sorters blöjor i varje viktklass. New baby, Active fit och Baby Dry. Är det verkligen nödvändigt, undrar jag? Kan inte en och samma blöja bara vara för en new baby och samtidigt vara lika torr som Baby Dry? Och kan inte New baby och Baby Dry funka lika bra när bebisen börjar bli lite mer aktiv utan att det krävs en Active fit?

Sen undrar jag över den här Easy Up. Är inte det jäkligt knöligt att byta en sådan när hela blöjan är full av bajs och man måste trä benen ur geggapaketet? Efter att just ha bytt en fullastad blöja (och byxor och body), tycker i alla fall jag att det känns oundvikligt att liksom dra med innehållet längs benen och ner över fötterna.

7 kommentarer:

  1. Men river man inte sönder sidorna när man byter en easy up? Min bajsmaskin har iofs inte anlänt ännu, men jag har för mig att jag sett andra göra så.

    SvaraRadera
  2. Hejsvej! De där blöjorna man bara drar på är smidiga att ta av för man river bara sönder dem på sidorna (där det brukar va klisterlappar) så man behöver inte kleta bajs längs hela benen :)
    Ha det gottan!

    SvaraRadera
  3. Haha bästa ni! Tack för upplysningen. Sicken nybörjare jag är alltså.

    SvaraRadera
  4. Va kan man riva sönder dom? Jag som alltid tar duschslangen istället! Nej skämtåsido det är busenkelt att dra isär dom i resåren, sådär perfekt lagom starkt för en mamma eller pappa men inte tillräckligt för en bebis att göra själv.

    SvaraRadera
  5. Haha, jag borde verkligen ha tänkt steget längre. Det vore ju ganska ohumant att dra en full blöja ner mot fötterna sådär.

    SvaraRadera
  6. Haha det var dagens skratt ;) jag var inte säker på om du skojade eller vad. Nu vet du ju hur det funkar i alla fall.

    Jag håller med ang blöjorna.. Nu har Lowe nr 4.. så finns det Baby dry, Active fit och Easy up.. what? Dessutom är Baby dry billigare (fler i varje paket..) Jag köper Active fit för den är så tunn o verkar skön (men vad vet jag haha). Det där med blöjor är en hel vetenskap tydligen..

    SvaraRadera
  7. Tyvärr Linda så var det på riktigt haha. Så nära har jag varit blöjor tidigare. : )Glad att du fick ett skratt iaf haha.

    SvaraRadera