måndag 10 januari 2011

Det var bara det...

att en amningsbehå är ett plagg som blir extremt viktigt att trivas med när man är nybörjare på amning. Det har jag upptäckt såhär några månader in i den nya tillvaron. Fördelarna med bommulsbehå utan vaddering är att den är följsam och mjuk de första dagarna när brösten växer sig typ fyrkantiga medan mjölken rinner till. Sen, när det väl kommit igång kan det sätta till och okynnesrinna lite när som helst, eller forsa och inte så sällan spruta.

Jag har otaliga nätter vaknat liggandes i en pöl av mjölk. Otroligt påfrestande med det där öset, men det braiga med den mjuka bomullsbehån är att den inte blir lika blöt som den vadderade. Den torkar dessutom snabbt vid mindre läckage och är därför ypperlig att använda på natten.

Först när allt funkar och man ska börja ge sig ut bland folk kanske man vill känna sig lite piffig, tyckte jag det var bra med en neutral, stabil och något vadderad amningsbehå. De blir ju ändå lite tunga och opiffiga, bröna.

Kom att tänka på det idag när jag upptäckte hur slitna de där tunna behåarna blivit. De slits snabbt eftersom de kan behöva tvättas ofta. Bra då att ha ett par slit och släng-versioner och ett par finare.

Det var bara det.

1 kommentar:

  1. Åh vad bra med lite hands-on tips från en med egen erfarenhet! Jag har lite amningsfarhågor som gränsar till amningsskräck. Men jag ska ge mig på det, det ska jag.

    Hur är det, går det att amma utan sår och smärta? Man hör bara om trasiga bröstvårtor och blod och stockningar. Går det att få det att flyta på (haha) problemfritt med bröstvårtor i gott skick och allt?

    SvaraRadera