torsdag 20 januari 2011

Min förmiddag

När han sover sin förmiddagslur får jag tid för mig själv. Gör planer för vad jag skulle kunna göra när mina föräldrar kommer hit om ett par veckor, surfar både plan- och meningslöst, äter en gobit som någon snällt lämnat hos mig och dricker en balja kaffe. Det piggar upp, det gör det. Men bara tillfälligt för på nätet finns inget som egentligen intresserar mig, planerna om egentid kan jag smida i sängen, kakan är en smakupplevelse jag lika gärna skulle kunna var utan och skallen vet att kaffet bara är lur.
Det jag borde göra är att lägga mig och slappna av. Somna in en stund och vakna motiverad.

Så slår det mig att det nog inte är en slump att internet är den nyblivna mammans bästa vän. Vi är många som ägnar oss åt dattan när barnet sover. Det tillfälliga uppbrottet från babyaktiviteter får mig att tappa bort mig lite, blir liksom förvirrad i all tid som plötsligt står till förfogande. Då är datorn lätt att ta till. Tyvärr blir det oftast skräp-surf som inte ställer några krav på varken hjärnaktivitet eller intellekt.

Men igår hörrni! Igår ägnade jag mig åt jobbgrejer med kollegan. Det tog ett tag innan hjärncellerna ställde sig i givakt, men sen gick det och det var skönt att få ägna sig åt något med substans om ni förstår mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar