tisdag 22 mars 2011

Vi tar den om faser igen

Så himla skönt att allt man läser inte alltid stämmer, tycker jag. För det mesta intar jag sådant jag läser om barn, barnuppfostran och föräldraskap med en stor portion salt. Inväntar hellre situationen och följer min egen intuition. Det funkar bäst för mig.

Som det här med faser. Visst kan man ha de där fasmönstren med sig i bakhuvudet, eftersom de kan ge mig som förälder en hint om varför barnet beter sig och så. Men nu har jag gått och väntat på 26-veckorsfasen utan att upptäcka synbara tendenser på en sådan. Han är solskenet om dagarna, sover bra. Eller näe, han sov fasen urkasst för ca två veckor sedan. Konstigt man glömmer det.

Vidare tänker jag om faser att det inte bara är barnet som genomgår faser. Naturligt vore om även jag som förälder gör det. För det är fasen inte lätt det här. Svacka - språng, svacka - språng, så blir man fullfjädrad till slut. Eehh...kanske. Men man blir nog lite mer kompetent efter varje gång vill jag tro.

När det gäller barnet, mitt barn för den som är intresserad, har de tyngsta perioderna varit runt två och fyra månader. Att jag kom ur fyramånadersfasen med vettet i behåll förvånar mig fortfarande.

4 kommentarer:

  1. Var har du läst om 26-veckorskrisen? Har en halvårspojke som plötsligt blir jätteledsen om jag lämnar rummet och lite annat...

    SvaraRadera
  2. Om just sådana tecken står det i den där omtalade Att växa och upptäcka världen. Finns bland annat här: http://www.bokia.se/bok/9789174290554/vaxa-och-upptacka-varlden-hetty-van-de-rijt-frans-x-plooij/?gclid=CKzN5Lz_4qcCFVOMzAod6VQE-g?

    Kan vara roligt att läsa för att hålla lite koll på faserna, men nypan salt bör hållas i minnet.

    SvaraRadera
  3. Jag är intresserad! :)

    Ja nu är Afflåns 2 månader och en handfull dagar. Värstast hittills var nog för ett par veckor sen. Nu börjar han arta sig mer och mer. Men det är ju så tvära kast. När han har varit godmodig i två dagar tar man ju det som en sanning som ska vara för evigt. Likaså om han varit rasande i en timme. Jag vet inte hur länge det ska hålla i sig för att vara en fas? Eller så håller jag bara fortfarande på att försöka fatta vad spm är en fas och vad som är hans personlighet... :P

    SvaraRadera
  4. Ja, säg det. Hur vet man? Förbaskade faser. Men jag vet att L var rätt lynnig och varannan dag glad och nästa arg/ledsen/orolig. Afflåns håller nog på att hitta sin personlighet.

    Enligt The fabolous book of Att växa och uppleva...spänner sig ororsmolnen över en fyra veckorsperiod. Varierar säkert massor, som med allt annat.

    SvaraRadera