fredag 11 mars 2011

Utmaningen är att lägga sig i tid.

Jag påpekar för alla och mig själv hur viktig sömnen är när man ensam. För att orka vara den förälder man vill vara. Att det är svårt att komma i säng i tid är bara förnamnet på problemet. Ofta slår klockan både midnatt och till och med efter det ibland.

Det visar sig att det är fler än jag som har svårt att släppa tv, dator eller annan egentidssysselsättning om kvällarna. Mamma Vilja är precis som jag en nattugglare, men nu är det slut med det. Härom dagen utmanade jag henne i att gå och lägga sig senast kl. 22:00. Nu var det ju tyvärr så att jag var på festligheter igår och kom hem först vid det dagset. Tydligen var det omöjligt att gå till sängs direkt efter hemkomst så jag vilade ett slag på soffan. Slog olyckligtvis på SVT och se där rullade himla bra film om en motståndsrörelse i Tyskland under Hitlerstyret. Förödande konsekvenser för individerna. Gripande så klart. Kunde inte sluta. Klockan blev halv ett.

Men från måndag är det senast kl.22:00 som gäller. Mamma vilja verkar ha tävlingsinstinkt av stora mått så jag får nog ligga i lite här misstänker jag.

Nattugglare med sömnbehov, häng på!

3 kommentarer:

  1. Ja vi försöker oss på det. De kvällar vi faktiskt lyckas räddar kommande morgon. Men! De kortar ner våra trevliga kvällar och gör att vi surar för att vi inte hunnit nåt. Men gud vad skönt det ändå är att sova en hel natt. Det har jag inte gjort sen mellanstadiet.

    SvaraRadera
  2. Amen det här är ju nästan som Prata om det. Sånt som sker bakom lyckta dörrar som man skäms över och inte vet hur man ska hantera och som är självdestruktivt. Jag saknar också självdisciplinen att masa mig i säng! Så klart. Omoral och skam ska man känna för att man sen inte orkar hoppa upp när bebis vaknar halv fem och vara en mysmorsa. Skam för att man var egoistisk nog att unna sig o götta sig i lite egen tid. Bra att vi nu pratar om det!

    Jag vill också utmana mig. För jag skulle ju må bättre av att masa mig till kojs. Men det går inte alls lika bra teveprogram på dan och inte lika många har hunnit uppdatera sina bloggar heller. Dilemma. Åsså är det mys att dega lite när dagen är gjord :)

    Lycka till till oss!

    SvaraRadera
  3. Minns inte heller när jag la mig så tidigt som kl 22. Inte ens när jag började kl. 05 lyckades jag med det tricket.

    Slopar egenmyset ett par dagar och känner förhoppningsvis en viss ökad kraft som kan motivera tidiga kvällar även i fortsättningen.

    SvaraRadera