tisdag 8 mars 2011

Passera Electra

Alltså opeppen kring mig nu. Ensam mamma, jobba, dagishämntining kl. 15.00 (senast?). Det pratas mycket om det här med pressen att hämta tidigt på dagis. Annars är man dålig förälder. Hur gör ensamma? Fy vilka dåliga föräldrar!

En vän till mig satte sitt barn i på dagis vid nio månader. Jobbsituationen krävde det. Folk hade synpunkter. Bara som en parentes.

Kommentarer jag mött på sistone: Oh, men gud så tufft! Oj vad svårt, vi är ju två och har svårt att få det att gå ihop. Det blir ju inte lätt och hur ska det gå?

Orkar inte.

Jag brukar få en massa djävlar anamma i mig när åsikter om svårt och jobbigt kommer flygande emot mig. Ska bevisa att jag kan. Att det visst går. Men de här molnen som mörkar horisonten - molnen som är bostad, jobb, ekonomi, dagisplats, pappan, pussel osv., de peppar mig inte. De är för många. Känns typ som att stå i en trång gång där vägen ut är blockerad av gladiatorn Electra. Och när man passerat den första gladiatorn står det ytterligare åter. Fatta kämpa.

Klart att ensamma föräldrar är osynliga. De hinner ju inte göra sig hörda.

2 kommentarer:

  1. Jag fattar precis för jag har lika många frågetecken just nu, fast mitt barn är så litet ännu. Tyvärr inga bra svar att ge dig. För jag undrar ju också, när man av ekonomiska skäl, som ensamstående MÅSTE jobba heltid, HUR ska man då kunna hämta tidigt på dagis NÅNSIN?? Och så är det dåliga samvetet och stressen redan där, typ ett år innan sonen ska på dagis. Då behöver ju barnet vara på dagis typ 7:30 till 17:30 för att man ska kunna lösa jobbet. Och i mitt jobb, sura blickarna man kommer få för att man ALDRIG kan ställa upp och jobba över. Stress stress. För vem ska då hämta barnet? Ja, var är nu stödgalan till förmån för ensamstående föräldrar? Där vi får rosor och spabehandlingar, ekonomiska tillskott och väl anpassad och tillmötesgående barntillsyn? För det är faktiskt inte mer skit och dåligt samvete man behöver belastas med från sin omgivning.

    Hälsningar från ett annat surskalligt frågetecken.

    SvaraRadera
  2. Näe, fy fabian säger jag. Jag letar efter kollektiv nu. Bo med kvinnor som har barn och är ensamma och som förstår. Och ge oss galan sen dårå!!

    SvaraRadera