måndag 7 mars 2011

Onödigt om bajs

Mycket i min värld handlar om bajs nu för tiden. Behöver inte gå in på detaljer, men det är liksom en indikator på hur barnet mår, hur maten och magen fungerar osv. Är det inte som det ska kan mamman bli mycket, mycket orolig över det. Å andra sidan vet hon inte riktigt hur det ska vara eftersom form, färg och konsistens är väldigt påverkbar visar det sig. Spänningsmoment i vardagen kan man säga.

Det är egentligen konstigt hur ofint det anses vara att prata om något så naturligt som bajs, när det kommer till oss vuxna. När går det från att vara naturligt och bra med sköta magen-bestyr, undrar jag? Kanske är det så att det bara är naturligt och bra när det gäller det egna barnet. Det verkar så. Lite i alla fall.

Min kompis ville slänga sitt barns fullastade blöja i min sophink och frågade om hon kunde slänga den som den var eller om hon skulle stoppa den i en parfymerad plastpåse innan. Parfymerad platspåse? Fatta att det finns parfymerade plastpåsar!! Jag skrattade åt hennes påsar. Tills odören från fullastad blöja nådde min näsa och bara: Stoppa den i parfympåsen, tack. Hennes barn är två månader äldre än L och det som hamnar i den blöjan är mer människolikt om man säger så.

Hos bvc är allt väldigt naturligt och avslappnat. Där kan du inte göra bort dig. Allt i ordets rätta betydelse. Bajs heter bajs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar