torsdag 17 mars 2011

Välkommen åter

Känner att amningskoman och hormondansen som huserat i kroppen börjar klinga av och mitt gamla jag sipprar fram så smått - att inte bara läsa mejl och sms, utan också svara, att läsa tidningar med annat än skvaller-relaterat innehåll, känna genuint intresse för andra människor än L, börja lyssna och uppdatera mig på musik igen, föra en konversation med hyfsat flyt och intressera mig för omvärlden och allt som ligger utanför de här fyra puré- och bajsosande väggarna.

Det känns skönt, även om jag har bra bit kvar till mitt forna jag. Eller dit tror jag i och för sig aldrig jag kommer återvända helt. En del går förlorat med ett barn, men det är ju inte precis att se som en förlust.

Sådant jag gärna skulle vilja kom tillbaka är musikintresset. Till exempel skulle jag gärna hakat på den här nya musikutmaningen som florerar på bloggar (se exempelvis här). Men så inser jag att mitt musikintresse i princip förintats och det känns för ansträngande, kankse till och med lite för mycket prestige för mig att hänga på. Man (jag) vill ju (tydligen) svara med en (rätt) låt man (jag) kan stå för osv.

Det senaste året har jag inte intresserat mig nämnvärt. Musikforum som Pitchfork, Sonic och PSL var nära på dagliga inslag. Nu lyssnar jag på radio. Får allt serverat. Ibland när suget tränger sig på spelar jag enstaka låt på Spotify.repeat. Man frågar sig vad som hände. Antar hjärnan varit för ockuperad av annat viktigt.

Annat som väckte min upptäckarlust var när jag ryckte åt mig DN Världen som pappan lämnade efter sig i pappersinsamlingen. Herregud så bra! Så inspirerad jag blev! Och igår kollade jag på hela Hej Litteraturen! på SVT. Herregud så bra! Så inspirerad jag blev! Igen.

Kanske väl entusiastisk över fynden och dess innehåll, men ändå. Det är som att upptäcka intressen på nytt. Ganska härlig känsla att lyfta blicken och inse hur mycket mer det finns där ute.

4 kommentarer:

  1. Va? Nu fattar jag ingenting. Finns det annat än bebisar? Jag tror dig inte.

    Mamma Vilja i Lala-land

    SvaraRadera
  2. Jag vet det kommer som en chock! Där bakom bebisdimman står en gestalt och längtar efter att få hoppa in i skalet igen. Haha

    SvaraRadera
  3. Jag har redan börjat längta efter mitt forna jag! Vad mycket jag hann tänka på på den tiden! Och imponerats av dig ett tag som skriver så utåtriktade och betraktande inlägg. Jag är fortfarande totalt absorberad av det nya i allt det lilla som jag nu ska försöka behärska.

    Jag var tvungen att gå tillbaks till dina inlägg när L var ett ännu mindre frö och jodå, det förekom mer puré i dom på den tiden :) Så min glädje är stor över att det kanske inte kommer vara SÅ HÄR såsigt i skallen för all framtid.

    Kanske kör jag på musikutmaningen så mycket jag hinner! Jag har ju inte hoppat på NÅT sånt där maraton än. Men JAG kommer inte namedroppa obskyra undergroundartister, no worries :)

    SvaraRadera
  4. Jadu, dimman lättar inte än på ett tag för din del, men det kommer! Jag lovar! Och det var meningen som pepp. Inte opepp :)

    SvaraRadera