måndag 14 mars 2011

Ja, men det här med kläderna då

Läste ett inlägg hos Mirakelmamman om hur hon blivit bemött när hon, ve och fasa, köpte röda kläder till sin son på Lindex. Det är ju inte vad en pojke ska ha på sig, det vet alla. Bara att hålla tummarna för att det går över snart....

När jag valde den gölligölliga jackan i en modell som med största säkerhet anses vara för tjejer, den med gröna hjärtan på, fick jag också höra att det ÄR en tjej-jacka. Det är verkligen en tjej-jacka! Provocerad blir jag.

Man kan bojkotta hela kedjan på grund av unken inställning och köpa barnkläder från märken med en mer könsneutral inställning. Men hos mig väger tre par byxor, i bra kvalitet, för ca 150 spänn tyngre än ett par, förvisso ursnygga, för 200 spänn. Plånbok styr. Det är inget jag lider av. Inte L heller. Förhoppningsvis lider han inte heller av att bära en brudjacka med hjärtan på vid åtta månaders ålder. På sikt kanske det kan bidra till något så gott som att det inte kommer spela någon avsevärd roll i hans liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar