onsdag 30 mars 2011

Apropå amning

I helgen upptäckte jag att L bara ammar högst en till två gånger per dygn nu för tiden. Jag har blivit så fokuserad på det nya med puréer och gröt att jag liksom låtit amningen hamna i skugga av purégörat. Tänkte ett slag att ja, men det kanske är dags nu ändå. Att lägga ner alltså. Får han verkligen i sig något av värde när jag ammar så sällan?

Så snart som vid nästa amning ångrade jag mig. Fast föda i all ära, men jag ser tydligt vad amningen gör för honom, hur han gillar närheten och drickat. Nu ska jag försöka få till ett par, tre amningstillfällen om dagen. Ett tag till. Det känns bra.

Apropå amning skriver Fröken Märkvärdig ett väldigt bra inlägg om bröstmjölkens alla möjligheter. Kan bara hålla med. Man vill dra gränsen någonstans ganska nära bröstmjölkens funktion som föda. Och inte fasen skulle män rekommenderas att linda kålblad runt ömmande kroppsdel, va?

2 kommentarer:

  1. Lowe ammar för det mesta bara en gång per dygn (på natt-morgonen) men jag märker att han gillar det och vi tycker det är lika mysigt båda två <3 liiite får man väl hänga sig fast så här mot slutet av amningsperioden :)

    SvaraRadera
  2. Ja man behöver väl inte klippa navelsträngen redan, menar jag. Inte förrän han är 20. eller aldrig. Just nu känns det som jag aldrig vill att han ska växa upp :) mvh hönsmamman

    SvaraRadera