fredag 26 november 2010

Sagan om den lilla företagaren och den stora myndigheten

Alltså, man vill inte vara otacksam. Det är ändå en fantastisk möjlighet att vara hemma med sitt barn och få betalt. Minns att jag en gång för länge sedan, typ maj, lovade att berätta om mina turer med FK kring föräldrapengen, när jag kommit ut på andra sidan så att säga. Nu är jag väl där ute dådå.

Det gick ända in i augusti, veckan innan han kom, innan jag fick klara besked om hur min SGI skulle beräknas och vilka regler mitt, vad det verkade, väldigt unika och svårhanterade ärende skulle falla under. Det var nämligen ingen som kunde reglerna, förrän jag efter påtryckningar äntligen fick snacka med en av de högre uppsatta inom myndigheten.

Det är lätt att bli kritisk till Försäkringskassans regler för egenföretagare och i synnerhet nya sådana. Det fånigaste är att man inte anses vara arbetande i sitt nystartade företag så länge man har starta eget-bidrag. På ett sätt en mycket märklig regel eftersom man under de sex månaderna sliter lite extra för att komma på fötter medan man har det förmånliga bidraget.
För mig innebär det att min SGI grundas på studiemedel, vilket var min senaste regelbundna inkomst, vilket i sin tur innebär en SGI på lägstanivå. Det är ca 4000 kronor i månaden.

För att slippa den lägsta ersättningen skulle jag ha behövt arbeta i företaget, dvs utan starta eget-bidrag, i en månad. Då skulle min SGI grundas på vad jag skulle ha tjänat som en anställd inom mitt yrke. Lägstaersättningen får jag under första halvåret innan SGI räknas om och först efter det kan jag få en som grundas på en genomsnittlig lön som anställd.

Heja bidragstagaren i mig alltså. Det är ju inte så härligt att leva på det viset, men reglerna för företagare är verkligen förlegade. Samma sak med a-kassa. Uppfattningen om att alla som driver eget är rika knösusar är sedan länge passé. De flesta är små gnetare som knappt går runt.
Under ett par samtal blev jag något desperat och frågade hur det kan komma sig att ingen förstår reglerna, varför alla ger olika besked och hur det är tänkt att jag ska klara mig på den där nätta lilla summan varje månad? Svaret jag fick var att jag skulle träda ut ur vårt företag, vilket skulle innebära att vi hade fått lägga ner det vi byggt upp under de senaste sex månaderna och jag skulle söka socialbidrag istället. Det tyckte man ja. Bättre att gå på socialbidrag än att snygga till siffrorna i arbetslöshetsstatistiken va?!

Det är ju inte utan att man känner medlidande för de stackarna som arbetar på FK, som sitter där och inte kan de regler som gäller. Vad är det för myndighet som utsätter sina medarbetare för sådan förnedring? För det är klart att man inte är sin trevligaste person när man ringer för femtioelfte gången, suttit otaliga timmar i telefonkö, för att hälften av gångerna bli frånkopplad på grund av hög belastning, och om man väl kommer fram, inte kan få besked ens från den 20 personen man är i kontakt med och handläggare som aldrig ringer upp osv.

Så, jag kom ut på andra sidan, men jag är inte klokare på deras regler för det. Jag vet inte ens om jag är förmögen att på ett förståeligt sätt återge vad som gäller.

1 kommentar:

  1. Hej Bulan :) Jadu FK genererar allt lite huvudbry. Innan du vet ordet av så är det VAB du kommer klia dig i skallen över :)

    Jag hade också en liten unik situation när jag var föräldraledig med min dotter, kanske inte så jätteunik men den gav mig huvudbry.

    Jag jobbar inom konsultbranschen, där är ju varje timme debiterad pengar. En lång tråkig historia kort jag drev dom stackarna på försäkringskassan till vansinne när jag ringde in den 19:e och satt: "Ja måndagen den 2:a jobba jag 1,5h, tisdag var det 30 minuter."

    Jag fick några väldigt skumma utbetalningar som jag fortfarande inte tror stämmer korrekt men eftersom det (hittills) inte varit något besök från insatsstyrkan för att haffa bidragsfuskaren så antar jag dom räkna rätt ändå.

    Tack ännu en gång för din blogg, det värmde att sitta en stund och försöka läsa lite från början med en kopp varm choklad och grädde efter 30 timmars arbete.

    Får man ställa en lite personlig fråga? Frökennyfiken i mig kan inte låta bli att fråga hur din relation till pappan är idag?

    Jag vet i min situation började jag och mamman komma mycket bättre överens när dottern kom och vi på distans, nästan så det där man blev kär i en gång kom tillbaka.

    Långt inlägg det här du får ursäkta :)

    SvaraRadera