tisdag 2 november 2010

Du är pojke Du är flicka

Satt och kollade på Goboken och tänkte att jag ger det en chans. Har undvikit att gå med för att jag tycker det är mysigt att gå i bokhandlar och kolla in böcker själv plus att jag alltid glömmer att avbeställa såna där paket och så slutar det med att jag står där med en räkning på grejer jag inte vill ha.

Jag ska gå med i alla fall. På prov. Man får ett bra välkomstpaket med den där tygboken med speglar som jag letat efter.

Det finns två välkomstpaket att välja mellan, Stella och Pippo. Ett för killar och ett för tjejer muttrar jag för mig själv och försöker blunda för min ibland överansträngda medvetenhet. Det behöver ju inte alltid vara så, kanske jag tolkar in sånt där lite för mycket, tänker jag. Men så kommer jag till registreringen och där ska man alltså fylla i om barnet är en flicka eller pojke.

Jag blir trött. Speciellt påtagligt idag när jag surfat runt på olika auktionssajter och postorderföretag i jakt på diverse barnprylar. Allt är indelat i pojke och flicka.

Om jag fick säga något till Goboken så vore det bättre de satsade på en ruta som var tillräckligt stor för barnets kompletta dubbelefternamn.

PS. Apropå könsbestämda barnkläder har Nina Ruthström startat en namninsamling här.

4 kommentarer:

  1. Gud va irriterande.. spelar det någon roll om barnet är pojke el flicka?? för böcker menar jag?

    Ang din kommentar hos mig.. jo jag vill skrika högt åt honom att nu får du fan skärpa till dig eller så kan du dra åt h-vete!!!! Men jag vågar inte.. är livrädd.. för han verkar vara kapabel till att dra igång en tvist och då vill jag inte ha någonting som talar emot mig. Jag vill under inga omständigheter hindra umgänge dem emellan. Men hädanefter ska det fasiken inte bli så bekvämt o mysigt för honom.. en stol på ett fik med gnällig bebis. Varsågod!

    SvaraRadera
  2. Sv: Tack så mkt för kramen! Välbehövd just nu!! :O)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh jag älskar dina inlägg! Jag önskar jag hade skrivit vissa av dom själv men det är fint att få sympatisera också. Jag läser flitigt även om jag inte alltid kommenterar!

    Jag har sajnat namninsamlingen så klart, visste inte att man kunde starta såna på nätet så där organiserat. Klipskt. Såg också den anti-insamlingen med motsatt syfte men med snarlikt namn. Som alltså är FÖR könsstereotypa barnkläder. Den hade tre tragiska namn på listan. Halleluja!

    SvaraRadera
  4. Tack fina du!
    Är det sant att det finns en FÖR? Haha. Instämmer i ditt Helleluja för de tre.

    SvaraRadera