måndag 3 maj 2010

Preventivmedel

Det är ett ämne jag ägnat mycket tid åt, tro det eller ej, det senaste året. Det började med mina egna funderingar kring hur fasen de fick mig att må egentligen. Mådde inget vidare tillsammans med mina p-piller, inte med några av de tre olika sorter jag knaprat mig igenom under tio års tid. Jag mådde heller inget vidare efter att jag slutat med dem.

Tydligen tar det ca två år innan hormonerna från x antal års p-pilleranvändande försvunnit ut ur systemet. Ingen vågade bekräfta att mina problem med ångest och totala utanför kroppen-upplevelser gick att knyta till att kroppen höll på att ställa om sig från att ha fungera med, till att klara sig utan extra hormontillförsel. Det är min absoluta övertygelse att det är knutet till just det. Jag ger mig icket.

Det här ämnet har triggat igång mig så många gånger att jag nästan inte har mer ilska att ösa över hur situationen ser ut. Kvinnor som måste stå ut med noll sexlust, nedstämdhet, illamående, mellanblödningar, torra slemhinnor...ja det finns många biverkningar att sätta på listan.

Tyvärr är de hormonella preventivmedlen för kvinnor en sådan oumbärlig kassako för läkemedelsföretagen att de aldrig kommer att ersättas eller ens existera tillsammans med ett hormonellt prevetivmedel för män. De som finns för kvinnor kommer fortsätta att utvecklas, men aldrig konkurrera med ett "manligt" sådant.

Med all research vi gjort under året har vi material till en hel bok. Om allt går som vi vill kommer alla att få ta del av det i sommar. Mer vill jag ju inte avslöja nu.

Vilken cliff hanger va?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar