onsdag 9 februari 2011

När farhågor besannas..

Har länge, eller i alla fall så länge jag varit i behov av babyvårtservetter, funderat på hur bra de egentligen är. Alltså de är ju en fantastiskt smidig lösning för rengörning av det mesta på ett barn. Men de känns också som en otroligt onödig miljöbelastning, för man överkonsumerar dem lätt, det gör man (jag). Sen undrar jag över medlen de är preparerade med...

De erfarna intygar att de är urbra vid rengörning av ställen som kräver fettlösning, typ dörrhandtag och pryttlar i köket. Härligt! Ska nog börja använda tvättlapparna i frotté lite mer frekvent.

3 kommentarer:

  1. Oh din synderska! :) Här där jag bor drillas man hårt på föräldrakurs och bvc att man endast ska tvätta bebisrumpan med vanligt kranvatten på tvättlapp. Jag min synderska kör ju engångstvättlappar för det får man när man inte har tvättmaskin i lägenheten. Och våtservetter har vi blivit strängeligen förmanade att endast ha i skötväskan för enstaka tillfällen på resande fot långt från kranvattenkranar.

    Jag har dock massor av våtservetter hemma i lager. Ska nu börja ta dom till heders i köksrengöringen, tack för tips! :)

    SvaraRadera
  2. Haha är det sant?! Herregud, betyder det här att mitt barn kommer gå runt med en uppfrät rumpa för resten av livet då?

    Jag tycker nog att dina synder är förlåtna. Mina med. Men jag ska absolut bli lite bättre på frottébitarna.

    Vi fick ingen information om det där. Vad sa dom? Är det inte att rekommendera babywipes eller?

    SvaraRadera
  3. Ja det blir nog inte mycket rumpa kvar för ditt barn att sitta på resten av livet ;)

    Dom har sagt att våtservetterna innehåller typ kemikalier och parfym och att det är för starkt för babybums och att man ska använda vanliga tvättlappar med plain kranvatten på. Till och med när jag var tvungen att byta på A på bvc för nån vecka sen och halade upp våtservetter ur skötväskan sa sköterskan lite upprört: "du vet att det inte är bra att använda såna hela tiden va? vi rekommenderar vatten"

    Så här är det ganska nitiskt. Men Euroshoppers engångstvättlappar kan man synda hela vägen ut med. 26 spänn för 250 lappar. Bra pris. Oparfymerad rumpa dock :)

    SvaraRadera