tisdag 15 februari 2011

Den gyllene medelvägen

Amningshysteri är en blogg jag läser lite då och då. Tyvärr inte så ofta hittills, men nu åker hon in i länklistan. Mycket klokenskap där. Till exempel skriver hon det här i ett inlägg:

Föräldraskapet har för mig i mångt och mycket handlat om att lära mig att släppa taget och bara hänga med, och det är jag tacksam för.

Igenkänning: Hög.

Skitsvårt! Men det kan vara den enda lösningen på att få vardagen att fungera smärtfritt.

Jag och en kompis (också ny morsa så klart) pratade om det här idag. Om alla aktiviteter man kan och gärna ska hålla på med när man fått barn, till exempel babysim, öppna förskolor, lattefikor och en herrans massa annat. För barnets skull kom vi fram till att det bästa, som vanligt, är lagom. Att låta barnet få ta tid och styra över vardagen istället för tvärtom. Båda har dålig erfarenhet av det motsatta - när barnet måste anpassa sig efter våra scheman slutar det i oregelbundna vanor och en övertrött skrikhals. Det vill man undvika.

En bra fråga att ställa är för vem man gör allt det där? Är det för din skull eller för barnet?

Resultatet av snillen spekulerar:
Lagom aktivitet. Lagom lugn och ro.

1 kommentar:

  1. Ja herrejisses, tänk om man hade vetat det (lilla) man vet idag då bebis kom till världen!! Vad mycket lättare allt hade varit då! Typ, du behöver inte sitta i pyamasen till kl 20 utan att ens ha druckit ett glas vatten under dagen, lägg bebis i en mjuklift/babysitter eller liknande och ta med dig in i badrummet!!
    Att napp faktiskt är ok när bebis är 6 dagar när bebis inte vill annat än att snutta, jag satt i 7 tim KONSTANT och bara grät för att smärtan var olidlig. Hade jag vetat att det bara var snutt och att det var ok med att trycka in nappen så hade jag gjort det redan efter 1 tim! Herreguuuuuud, bebis är inte så hungrig att man sitter och ammar i 7 tim!! ;O)
    Ja det finns mkt jag önskade att man visste.

    SvaraRadera