måndag 7 februari 2011

Det som komma skall

Jag skulle kunna spruta ur mig inlägg om allt det nya som händer i och med ett föräldraskap. Allt som är nytt både för mig som mamma och för lillongen med så klart. En del av dem skulle också kunna bli riktigt läbbigt att läsa för den som har lite lättretade kväljningsreflexer. Jag har nästan lite svårt att hålla mina i chack för tillfället.

Det nya med att puread mat bidrar nämligen till det nya med att "sköta magen". Det här är en bieffekt av barninnehav jag inte riktigt sett komma. Varför har jag inte räknat med det här?! Helt plötsligt är han en människa. Det som kommer ut luktar människa och ser ut som det som kommer från en människa. Alltså en mer vuxen människa. Det är läskigt. Och ännu mer läskigt blev det när förstoppning satte i och barnet var alldeles svettig och stressad av det onda och jobbiga som inte riktigt kunde lämna kroppen. Febertermometern, tänkte jag. Ska jag behöva ta till den en gång till den här veckan? Hjälpa naturen på traven. Det räckte att den plockades fram ur badrumsskåpet så tog naturen hand om sig själv så att säga. Men lukten, doften, odören!! Inga rosa sidenband om det där längre om jag säger så.

Som nybliven förälder inser jag att man kan prata bajs precis hur mycket som helst. Konsistens, mängd, färg, lukt osv. Men av respekt för alla som inte är intresserade av det spar jag på krutet.

En sak jag börjar lära mig nu är att det är dags att inse vad som kommer komma min väg i framtiden. I alla fall tänka på det, tänk om liksom och inte stå förvånad varje gång det kommer en febertopp, kanske en magsjuka eller som nu, en förstoppning. Eller så kommer jag stå minst lika nybörjarskakis och villrådig inför det ändå.

Förlåt till er som läser detta i arla morgonstund.

3 kommentarer:

  1. Haha, ja det är ju så att hela saken blir annorlunda så att säga.. blä blä. Jag hade också glömt det sedan sist. Det är ju så spännande att mata de små med RIKTIG mat ;) men sen.. urk. Jag är spänd på att se hur Lowes pappa reagerar på detta då han inte bytt en blöja på månader ;)

    Får man ge ett tips så ge honom alltid päronpuré eller katrinplommonpuré till maten/gröten.

    NÅgot du inte tog upp ovan är när man har lite svårt att bedömna när ungen är KLAR... Jag fick erfara vad som händer om man tar av blöjan lite tidigt.. Kanske inget jag rekommenderar.

    Kram till er

    SvaraRadera
  2. Jag hade stålsatt mig och okunnigt väntat mig detta mänskliga avträde redan från början. Den luktfria blöjhinken införskaffades tidigt. Nästan först. Döm om min förvåning när det som kommer ut ur barnet doftar jäsande sötebrödsdeg! Och di dyra påsarna till den avancerade blöjhinken sparar jag på tills vidare :)

    SvaraRadera
  3. Åh Linda jag har fått erfara det där med. Förr var det bara en rejäl smäll i blöjan så var det klart och bara att byta. Men nu ska det ju tydligen ta lite tid och komma i omgångar. Har aldrig tvättat så mycket handdukar som nu haha.

    Å den där nedrans blöjhinken alltså. Jag tyckte den var värdelös och demonterade den där spärrliknande mojängen som jag antar befriar luften från syrligheterna. Fick ju pressa ner den fulla blöjan och det med resultatet att innehållet hamnade på näven istället.

    SvaraRadera