söndag 25 september 2011

Varför i hela världen?

I förra veckan fick vi med oss ett aktivitetschema hem från förskolan. Och döm om min förvåning! Aktivitetsgrupper indelade i pojk och flick. Att de ska dela in barnen efter kön redan i den här pytteåldern är inget annat än nedslående. Vad är poängen? Och hade vi inte kommit längre, nu igen? Har pojkarna redan börjat ta för sig mer, slåss de redan, gapar och skriker de så att flickorna behöver en lugn stund för sig själva?

Måste komma ihåg att fråga vad det där egentligen handlar om.

4 kommentarer:

  1. Ser fram emot att fåläsa om vad de har för anledningar att göra så. Tycker det låter väldigt trist helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Hur är det möjligt att samtliga pedagoger har missat genusperspektivet (som genomsyrar varenda kurs) på lärarutbildningen? Ja, det ska verkligen bli intressant att höra vad tanken är.

    SvaraRadera
  3. Ibland används könsindelade grupper som ett led i att arbeta med genuspedagogik. Detta för att man ska kunna arbeta med att låta killarna utveckla sina mjukare sidor och tjejerna sina tuffare. Extremt förenklat. Se mer t.ex. i den här artikeln http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligt-och-kvinnligt/film-pa-forskola-blev-genuschock_19752.svd

    Det kanske är något sådant som er förskola sysslar med?

    SvaraRadera
  4. oh, tack för den informationen Anna!Intressant, även om jag fortfarande tycker att den känns något bakvänd.

    SvaraRadera