fredag 23 september 2011

Höstkostymer

Vet inte om jag gör det onödigt svårt för mig, men kläder till dagis som passar lek i höstrusk...Är lite som ett frågetecken över det. Inte mitt största huvudbry, men nära på. Tänkte att han klarar sig med tjocka byxor under regnställ när de är ute, men det ska enligt anvisning helst vara fodrade överdragsbyxor eller liknande.

Men så många alternativ det finns! Bävernylon, överdragsbyxor, windstopper, skaljackor, softshell....Overall eller tvådelat?

Jag gick bananas, försökte kolla på tradera där alla budar ihjäl sig på Polarn och pyret-munderingar. Tappar sugen, men borde väl åka och skaffa en billig uppsättning fleecefodrade doningar ändå.

Har ni erfarenheter av überpraktisk höstkostym för liten människa tar jag tacksamt del av dem.

5 kommentarer:

  1. Lowe har vindfleece och överdragsbyxor nu. Vanliga regnbraller hänger också där på kroken ihop med regnjacka. När det blir kallare ute har han Vilgots gamla fleecefodrade regnställ från Didrikson. De är outstanding tycker jag! Man behöver inte ha en massa lager och de håller sig torra o varma. Dessutom är de stora i strl och Vilgot har haft båda sina uppsättningar två säsonger! Alltså den han fick vid 1,5 hade han vår+höst+vår och sen fick han ett nytt set höst som han fortf har o ska ha denna säsongen.
    Det var min novell om höstkläder. Haha!

    Kram på er

    SvaraRadera
  2. Skaloverall. Enkelt och smidigt. När det blir kallare har man fleeceställ under. Och sen riktigt kallt: vinteroverall.

    Jag gillar inte fleecefodrade regnställ, de andas inte.

    SvaraRadera
  3. På min unges förskola är de ute mycket, eller ja, åtminstone tre-fyra timmar om dagen och vi har alltid kört med vanligt regnställ. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa ett fodrat, fan vad sunkigt det skulle bli med vattenpölsvatten på insidan längst ner tusen gånger i veckan. Under regnstället har hon varierande antal lager kläder beroende på temperatur, antingen bara byxor, strumpbyxor+byxor eller till och med vinteroverall. Hon har heller aldrig ägt en skaloverall. Däremot har vi dubbla uppsättningar av både regnställ och vinterkläder.

    SvaraRadera
  4. Och dubbel uppsättning gummistövlar och vinterstövlar.

    SvaraRadera
  5. Ooops, inser jag skulle inväntat era kommentarer för ett fleecefodrat regnställ var precis vad jag budade hem från tradera. Ahja. Det kostade minilite och fick dessutom ett par gummistövlar på köpet, så ingen större förlust. Får prova oss fram helt enkelt!

    Tack för alla goda råd och erfarenheter!

    SvaraRadera