fredag 9 september 2011

Fredag och skilsmässoämnet

Å, så välformulerad och rättstavad jag är här på sistonde. Vet inte vad jag ska skylla på riktigt, men inläggen far iväg med en rasande fart. Orkar inte rätta till, man får ta det så, även om det onekligen ser illa ut.

Nu är det fredag. Det betyder att första inskolningsveckan är avklarad och jag tänker mycket på skilsmässodebatten som rullar i media. Kan vara den bästa debatt jag följt. Bäst på så vis att den tar upp ett ämne som vi sannerligen behöver diskutera och kanske mest de faktorer som ligger bakom skilsmässorna. Jag menar det där som skaver till vardags - vem gör det och vem gör si och så och det andra? Höra och se varandra, tillåta, utvecklas, klappas och klappa. Dålig är den för att kritiker alltid vill landa i att det är kvinnan som vill skiljas för att kunna förverkliga sig själv och låta barnen komma i kläm. Tröttman alltså. Tvåsamhet....ännu mera tröttma.

Och så undrar jag om jag någonsin kommer att tro på och kunna förhålla mig sunt till den konstellationen Och! Varför är jag så motsträvig? Mina föräldrar firade 30 år som gifta i somras. Är det därför? Borde jag inte bli som dem då med tanke på kulturellt arv osv....? Är det det jag vill ha men känner mig misslyckad eftersom jag själv inte ens är i närheten av att leva ett så stabilt och tryggt liv som de levde i sina 30-någonting och därför väljer att tycka illa om det? Åh, alla dessa frågor. Var finns analysen?! Behöver jag säga att det snurrade i skallen på mig i natt när jag inte kunde somna om efter att barnet vaknat för elfte gången under natten?

Jaja. Nu är det fredag. Ikväll blir det tacos i tvåsamheten. Kanske lite Doobidoo till det och somna i soffan kl. 22.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar