lördag 24 september 2011

Boktips någon?

Jag har just börjat läsa igen. Skönlitteratur, ca 100 år sedan.

Började med två relationsromaner av Helena von Zweigbergk, men nu går det inte längre. Männen i hennes böcker är sådana apor alltså, självupptagna och uppblåsta av sina egon och fulla av medvetenhet om sina egna tillkortakommanden att jag inte kan fortsätta läsa. Kan inte stålsätta mig. De är idioter och det är synd om dem.

Det som fascinerar mig är Helenas insikt i de här männens känsloliv och psyken. Väldigt spännande. Men nu behöver jag gå vidare. Behöver något bra att bita i bara.

Tips?

4 kommentarer:

  1. På Chesil Beach botade min långa lässvacka i somras. Fantastisk och mångbottnad relationsskildring. Jag ger den en femma.

    SvaraRadera
  2. Människohamn av John Ajvide Lindqvist.
    Jag har aldrig läst varken skräck,deckare eller thrillers förrut. Jag tyckte romaner var det enda rätta. Men så gav jag mig på den. Och det är jag glad för. Bra var den.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack! Ska kolla in dem båda två. Har länge varit nyfiken på Ajvide, men aldrig läst. Och din femma lockar ju onekligen, Jonna.

    SvaraRadera
  4. Var den ena Ur Vulkanens mun? Jag tror att man ska fundera på hur man läser, om man tycker att det är han som är svinet. Hon är inte mycket bättre. Jag funderade en del på vem som var mest rötägg.

    Alvtegens böcker är ju alltid läsvärda tycker jag, om man inte plöjt dem tidigare.

    SvaraRadera