lördag 17 september 2011

Frigörelsen

När vi hängt av oss i kapprummet tar han tag i mitt ringfinger och börjar gå mot dörren. Han vet hur det går till nu. När jag öppnar dörren åt honom rusar han in med mig efter och ett "aaaaaahhh". En fröken möter med ett glatt god morgon och han ler som en sol, sedan tar han sig an musikleksakerna och dansar loss. När jag säger hejdå vinkar han åt alla andra utom mig. Jag är tydligen redan bortglömd.

Jag är så tacksam för att den här inskolningen har gått så bra. Fröknarna säger att han gråter när de andra barnen gråter. Min känsliga lilla sprallonge. Det har han alltid gjort, men det går över så snart han blir omkramad eller klappad på. Utöver det går allt bra. Han äter, leker, sover, skrattar, dansar och när han får stå själv vid det lilla handfatet i lagom höjd och tvätta händerna då är lyckan total. Ordförrådet byggs på för varje dag. Ramsorna är många, långa och obegripliga. Koutykoutykouty flakfloyt. Självklart!

Undrar dock över en sak. Ni som har eller har haft barn på småttingavdelning, hur mycket är de utomhus och leker om dagarna? Jag förväntade mig att de skulle vara ute långa pass under dagarna, men det verkar inte vara så här. Är det generellt så att de är ute mindre på småttingavdelningar än på de för större barn, eller är det bara så på vår förskola?

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att det går så lätt och bra med inskolningen. Är faktiskt lite avundsjuk, för inte tycker min dotter att det är så tjohejsan att bli lämnad av mor sin. Men ang fin fråga. schemat är ju rätt tight så är det inte en uteförskola så hinner de ju faktiskt inte m så långa utepass mellan frukost, samling, fruktstund, lunch. vila mellanmål. Fick du inget schema för hur deras dagsrutiner ser ut vid inskolningen? Kram! /PPD

    SvaraRadera
  2. Ja småttingarna är ute mindre än de på storbarnsavdelningen på Sigges förskola. Sigges är alltså en småtting. Men de går ut klockan 8 och går in vid 10, och nu på sommarhalvåret går ibland ut direkt efter vilan, cirka kl 14, och är ute tills alla barnen blivit hämtade.

    Just vid inskolningen brukar de dock fokusera på att få ihop gruppen så att alla barn lär känna varandra, och då var de bara ute korta stunderna första veckorna.

    SvaraRadera
  3. Det är väldigt olika hur mycket de är ute. På min dotters förskola är de ute kanske 75% av dagen och på förskolan där jag jobbar går de inte ut alls ifall det är "för dåligt väder", vilket kan innebära duggregn eller att det blåser, alltså ganska ofta här på västkusten.

    SvaraRadera
  4. Så skönt att allt går så bra! Lowes avdelning är ute efter mellanmålet och fram till lunch 10-11.30. Sen går de oftast ut även efter vilan vid 14 och är ute tills barnen går hem om vädret tillåter. Vilgots avdelning är ute 9-11.30 och 14-slut och så får barnen välja. En av tiderna måste de gå ut.

    SvaraRadera