tisdag 5 april 2011

Kondom är livet

Okej, reflektioner från en splittrad mamma-skalle kommer flygandes, för jag måste givetvis hurra och besservissa om det här. Jag gör inga anspråk på vetande eller kunnande dock.

Lite motsägelsefull rubrik kanske, men allvarligt talat är jag glad över kartläggningen av unga människors sexualvanor i studien UngKAB09.

Ämnet är lite av ett skötebarn för mig och min kollega så det är svårt att inte gå upp i falsett över den här studien. Vi har diskuterat, vridit och vänt. Skickat in unga tjejer till barnmorskan för att skaffa p-piller och ser hur lätt de skrivs ut, hur dåligt biverkningarna på pillren mottas från vårdhåll och hur ansvaret vilar på de unga kvinnorna.

P-piller har länge varit norm. Men pillret som bidrog till kvinnors frihet under 60-talet har förvandlats till ett ansvar som läggs på unga kvinnors samvete. P-piller skrivs ut slentrianmässigt och förespråkas framför alla skydd.

Dags att ompröva p-pillerstrategin från 60-talet (...), skriver författarna.

Ja!! För tänk vad vinsterna skulle bli många:
Oönskade graviditeter
Ovälkomna könssjukdomar
Jämställdhet, inte minst
Kanske vi skulle slippa mass-vaccination mot livmoderhalscancer?

Studien handlar så klart inte bara om p-piller. Sverige var länge ett föredöme med sin sexualundervisning. Vi kanske har vaggats in i den föreställningen väl länge? Nu ligger vi i botten.

Och till sist: Vem minns inte den rodnande läraren framme vid katedern? Läraren som helst av allt ville prata om kryp i skogen och som dog av tanken på att behöva visa hur man trär på en kondom.

Slut på svammel.

5 kommentarer:

  1. Åhå! Det här skulle jag kunna skriva loads and loads om. Jag gjorde min socionompraktik på en ungdomsmottagning i höstas och i kuratorsrollen ingick även informationsträffar med niondeklassare i upptagningsområdet. Så jag har haft en 1-timmes sexualupplysning med både tjejer och killar mååååånga gånger och lärt både dem och mig massor. Viktigaste lärdomen: Sex är inte pinsamt men om jag som ska prata om det tycker det så kommer även de som lyssnar till mig känna sig obekväma. Annan lärdom: när man som då 24-årig tjej ska prata fitta och kuk med 15-åriga killar så kan det vara ganska skönt framför allt för de 15-åriga killarna att man har en stor gravidmage som neutraliserar eventuella spänningar i rummet.

    Ska tillägga att sexualupplysning var exakt precis hur kul som helst och jag hoppas att jag personligen kan hållas ansvarig för att åtminstone några extra kondomer blir använder den närmsta tiden.

    SvaraRadera
  2. Men gu så roligt Anna!! Vilket roligt ansvar du har! Skulle älska att undervisa och framförallt sätta sexualitet i verklighetens ljus istället för porrljuset som möter kids på nätet.

    Fattar dina poänger också. Det finns ju så klart en naturlig laddning i ämnet.

    SvaraRadera
  3. Åh så spännande att ni brinner för ämnnet! Å vilket kul sammanträffande i bloggosfären. Jag jobbar själv med just den här frågan på myndigheten som gjort studien! Känns lite trist att inte vara på plats nu när den blir klar men fick vara med på förseminarium nästa vecka å det kommer säkert finnas gott om saker att pyssla med i höst i anknytning till den...

    SvaraRadera
  4. Men så spännande!!! Nu vill jag träffa dig och prata, prata, prata! Finns mycket att säga i ämnen.

    SvaraRadera
  5. Åh, ja verkligen! Finns hur mkt som helst spännande! Vet inte var ni finns i landet men jag är i Sthlm i alla fall.

    Även debatten som är/var (?) kring Utbildningsradions och RFSUs nya sexualupplysningsmaterial kan ju kopplas till studien å man tycker lätt att alla borde se värdet av sån här info med hög kvalitet!

    SvaraRadera