onsdag 15 december 2010

Den fula avundsjukan

Läste just det här inlägget hos Underbara Clara. Först tänkte jag åh men gud så jäkla präktigt. Men så kom orden: Knyta an. Det var då klumpen hoppade över till min mage. Ansiktet grönt av avund.

Varje gång vi är mamma, pappa, barn ekar de orden i huvudet på mig. Knyta an.

Det är inte bara Clara jag är avundsjuk på såklart. Det är jag på alla som har en chans och möjlighet att dela föräldraledigheten tillsammans med den andra föräldern. Någon att gemensamt dutta, gulla, vagga och vara helt slut tillsammans med, vara ful och oduschad tillsammans med, vara osäker och ta beslut med, vara luddig och tom och överlycklig i skallen med, njuta och allt det där andra man gör när man just blivit föräldrar till världens bästa barn.

Jag erkänner mig av avundsjukan besegrad, men vill inte missunna någon förmånen. Det är en ynnest att kunna vara hemma med nya bebisen, båda två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar