söndag 5 december 2010

5000

Den här bloggen kommer idag passera 5000 besök. Det tycker jag är ganska så märkvärdigt och därför vill jag fira med att tipsa om en blogg som drivs av en väldigt underhållande kvinna vid namn Linda.

Jag hittade Innan du fanns förra julen, när jag stod mitt upp i mitt livs svåraste beslut. Sökte som en galning efter något endaste matinyttigt om att vara ensam och gravid eller ensamstående mor. Man ville ju se om och hur en sådan situation löser sig för folk. Hittade inte mycket om det, det gjorde jag inte. Men jag fann Lindas blogg, Innan du fanns, om en IVF-resa.

Efter otaliga IVF behandlingar satt ägget där det skulle och det stannade kvar och Linda genomled, vad jag skulle beskriva som graviditeten från helvetet. Verkligen. Kaskadkräkningar och sjukhusvistelser på grund av det. Nej tack, jag hade tagit mitt pick och pack, låst butiken och kastat nyckel. Aldrig mer kombinationen spermie - ägg i min kropp.

Trots att våra situationer såg helt olika ut så blev hon en hjälp på traven fram till mitt beslut om att fortsätta graviditeten. Med sin humor fick hon mig att avdramatisera hela den sketna situationen jag satt i (i alla fall då och då) och den kamp som hon och hennes sambo utkämpat fick mig att inse, på riktigt inse, att barn verkligen inte är alla förunnat. Och nu menar jag inte att jag valde att fortsätta min graviditet som en skyldighet gentemot alla som inte kan få barn. Det skulle ju vara helt sjukt så klart. Men hon visade ett mod som gav min lilla darriga insida ett uns stake att våga ta ett beslut.

Att hon sedan födde den gudomliga 5-kilosklunsen Jack vaginalt är bara det en historia för sig. Här hittar du bloggen Nu när du finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar