tisdag 31 maj 2011

Relationssnurr

Jag vet inte om det ens hänt mig tidigare. Klart att jag haft småbråk och oenigheter med vänner, men det var länge sedan och aldrig i vuxen ålder. Vad jag minns, som sagt. Nu är jag mitt uppe i en strid. Det är så det känns. Även om jag inte gjort mig skyldig till något av det som kommit emellan oss så känns det som att jag strider. Jag vill inte att det ska vara såhär, önskar jag hade fått veta sanningen från början och att hon skulle känna samma förtroende för mig som jag gjorde för henne.

Det sabbar så mycket när sanning efter sanning stiger mot ytan. Chockad - nockad av osanningarna när man får veta det redan misstänkta från annat håll än från personen som står närmast och sen ändå inte få sanningen när man konfronterar. Det känns och jag blir som galen av att inte kunna lita på henne. Vad är sanning och vad är det inte? Hela hennes person har förändrats i mina ögon. Feghet är ingen vacker egenskap.

Det är svårt att veta hur jag ska bemöta henne nu. Hon stod mig närmast, vi har slitit och kämpat, haft framtidsplaner som nu bara tillintetgjorts. Det känns orättvist. Samtidigt har hon det tufft i sitt ormbo av lögner. Om jag var hon skulle jag lägga mig ner och skämmas ihjäl.

Är inte det minsta van vid konflikter av den här sorten. Jag bråkar aldrig med mina vänner, har aldrig blivit sviken av en vän på det här sättet och känner att jag svarar helt irrationellt - jag vet inte hur jag ska bete mig. Ska jag förlåta, fortsätta gräva efter sanningar, plåga henne lite till? Det är det jag känner rent instinktivt eftersom hennes ljug inte bara skulle påverkar hennes höst utan även min. Den som jag oroat och gjort mig totalsnurrig över. Den som hon visste att jag oroade mig för. Tycker hon kunde besparat mig den oron och berätta det som hon vetat sedan januari. Kanske ska jag tacka henne ändå. Det var trots allt på grund av det här som jag bestämde mig för att ta ett sommarvik i Småland och flytta från Stockholm.

Relationer alltså. Så sjukt svåra ibland.

5 kommentarer:

  1. Mitt inlägg försvann, jag provar igen (jävla iphone)
    Alla möten, alla relationer leder framåt och kan ge ny lärdom om man vågar ta tillvara på det som dyker upp - bra och dåligt!
    Härligt med Småland i sommar, låter helt rätt.

    Stor kram från en tjej som läser din blogg!

    SvaraRadera
  2. Men alltså, det beror ju på vad det är som har hänt. Oftast brukar ju bråk stärka en relation. Mina bästa vänner och jag har bråkat så det har stått härliga efter. Men det beror som sagt på vad det gäller.

    Däremot hade jag en kompis en gång som ljög om att hon var med barn (med en kille jag långt tidigare hade träffat) och hon skulle göra abort. Jag tog ledigt från jobbet för att följa med henne men hon dök aldrig upp. En stund senare får jag tag på henne och hon skrattar i telefonen att det hela var ett skämt för att hon skulle testa min lojalitet.

    Har aldrig pratat med henne igen efter det.

    Hoppas det reder ut sig för er.

    SvaraRadera
  3. Jag gick igenom en liknande grej hösten 2009. Skitjobbigt. Verkligen.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tror som du Karin att allt som händer i livet kan ge lärdom och kunskap om både dig själv och om livet - bra eller dåligt. Det kommer jag dra nytta av även i det här, men för mig har det hela tiden varit viktigt att vara ärlig mot henne med hur jag känner, eftersom vi driver ett företag tillsammans. Det handlar alltså inte bara om vänskapen utan om tillit, respekt osv. allt ömsesidigt.

    Alex, det där var nog bland det sjukaste jag hört! Hur osäker är man inte som person då, om man måste testa och uttnyttja ett vänskapligt förtroende på det viset.

    Tack Vilja! Det är aldrig roligt att förlora vänner.

    www.bulanojag.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Inte heller jag är van vid vänkonflikter. Men det är ju som att bli sviken i en relation, vilken som helst. Man är lurad, man har trott att saker var på ett annat sätt än vad som verkligen var fallet. Allt förtroende försvinner. Besvikelse, svek, förvirring, sorg. Det är ju en process att gå igenom och sen försöka förhålla sig till det som finns på andra sidan. Relationen lär ju helt klart vara förändrad för alltid, frågan är om den kan bestå, fortsätta i ny form eller är den förlorad alldeles?

    Skickar mitt stöd och support och kraft att orka möta det som måste mötas!

    SvaraRadera