fredag 13 maj 2011

Graviditet och förlossning

Den har synts lite både här och där och jag säger som de som redan fyllt i: Jag gillar att prata om det. Dessutom är jag ju så gott som nyförlöst. Joho då!

1. När fick du reda på att du var gravid? 22:a december 2009.

2. Hur gammal var du? 29 år.

3. Hur tog din partner det? Två veckor innan den 22:a december upphörde han att vara min partner så han var ganska tagen av beskedet. Det var vi båda.

4. Mådde du mycket illa? Bara under två veckor, fast det var nog mest pga omständigheterna. Kött, kaffe, ja allt utom nudelsoppa hade hög äckelfaktor under de veckorna.

5. Var du känslig? Både och, i perioder.

6. När kände du bebisens första sparkar? Fis eller spark, jag inbillar mig v. 16.

7. Var du ofta orolig? Ja efter omständigheterna, men inte för barnet eller graviditeten i sig.

8. Sparkade bebisen mycket? Magen böljade galet mycket.

9. När började du läcka bröstmjölk? Några veckor innan förlossningen.

10. Fick du bristningar? På magen, fast först efter förlossningen.

11. Blödde du någon gång? Nej.

12. Hur många ultraljud gjorde du? Ett tidigt och ett i v. 19.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hade inga förväntningar direkt men ville att jag skulle följa min kropp och inte tvärt om och att inga beslut skulle tas över mitt huvud, annars inget särskilt.

14. Hur började din förlossning? Värkar.

15. Hur många timmar tog förlossningen? Gick med pinvärkar under två nätter innan det kom igång så ingen aning. Räknade bara de knappt tio timmar det tog på förlossningen.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in? Sex cm.

18. Vilken smärtlindring tog du? Lustgas och epidural.

19. Dragen med sugklocka? Ja.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Lika lång tid som det tar för två försök med klocka.

21. Blev det komplikationer? Nej.

22. Vad tyckte du var jobbigast? Att jag aldrig fick de berömda krystvärkarna. Visste inte hur jag skulle krysta alls i slutskedet.

23. Var du rädd för något? Nej, inte direkt.

24. Skrek du? Ja, oväntat nog.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet? Fyra när han kom.

26. Hade du någon nära med dig? Pappan.

27. Fick du sys? Fyra stygn.

28. Vilken vecka födde du i? 40+6.

29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3180 g och 51 cm.

30. Ammar du? Inte längre.

31. Hur gammal är bebisen nu? Åtta och en halv månader.

32. Vad tyckte du om förlossningen? Precis efteråt kändes det som jag varit med om ett övergrepp. När allt sjunkit in tycker jag det är häftigt och jag är såklart stolt som en tupp, mest över hur lugnt jag hanterade allt ändå.

33. När kommer nästa barn? Förhoppningsvis någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar