tisdag 26 oktober 2010

Lite modeblogg

Popjunkien är en av kvinnorna bakom den numer nerlagda modebloggen för gravida Grossessan. Nu och då fortsätter hon med goda råd och tips på sin egen blogg Popjunkien. Bland annat finns ett ganska roligt inlägg om överflödiga gravidplagg och ett förnuftigt om gravidkläder efter.

Nu var jag ju gravid under sommaren, men känner ändå att jag vill dela med mig av mina erfarenheter och favoritplagg. De som funkat genom graviditet och som jag ännu inte är redo att hänga undan. Dvs. de funkar fortfarande även om vissa är från mamma- kollektioner.

Favvo-outfit nr.1 nu och då: Tights, långt mama-linne från HM runt 50-lappen (prisvärt!!) och en stor skjorta, gärna i flanell så här års. Praktiskt vid amning, även om linnen med knappar är att föredra.

Jag körde på vanliga tights hela vägen. I mitten av graviditeten tyckte jag bäst om att ha linningen högt upp på magen, mot slutet var det skönast att ha allt under magen eftersom det var sommar. Svullenheten och svettningarna från världens mörkare hörn. På bild: Bästa linnet från HM användes dagligen. Har nog fyra stycken i olika färger. Gravidjeansen, från samma kedja, är ett bra alternativ om man tröttnar på att känna sig som trikå-damen. Även om trikåer enligt mig är det bästa. Gärna lite tightare, lite längre som på bilden nedan.
Klänningar och tunikor är också bra så länge de inte gör dig till ett tält, dvs är skurna på fel ställe eller är överflödiga i tyg. Väldigt skönt. Man vill ju helst inte ha något som sitter åt det minsta.

En bh i rätt storlek är också att rekommendera. Jag gick länge med en i säkert två storleka för liten. Befrielsen när jag fick på mig en i rätt storlek!

Oh, ett bra tips när det gäller amnings-bh är att inte köpa på sig flera innan mjölken runnit till. Bröstens storlek kan förändras dramatiskt. Köp en mjuk, en såndär som brösten blir obefintliga och osynliga i till att börja med. Sedan är det bra att ha flera att kunna byta mellan. I alla fall om man som jag hade mjölk sprutandes dygnet runt.

Jag hittade lösningar som funkade utan att behöva köpa just gravidkläder. Några linnen och någon enstaka tunika är nog det enda jag köpte. Ofta är kollektionerna hiskeligt putti nuttiga och dessutom tycker jag nog att det är lite onödigt att köpa särskilda kläder för en så kort period. Det viktigaste för mig var att vara bekväm i det jag hade på mig och det skulle jag aldrig blivit i blommiga tunikor och hängslebyxor.

Glöm inte! Storbrallan och schletna t-shirten är ändå väldigt, väldigt bra.

Så, med total avsaknad av high fashion är det här inlägget antagligen det glammigaste modeinlägget någonsin, visst?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar