måndag 25 oktober 2010

Det gamla livet

Lördag kväll. Här i huset är det förfest i minst två lägenheter. Det är ok, även om det stör mig. Bebis störs inte det minsta vad det verkar, även om jag springer och kollar titt som tätt.

Runt 23 dräller de ut i natten. Aaaa-Iiii-Kååååå Aaaa-Iiii-Kååååå, klackar mot stengolv och tjejröster i falsett. (Man frågar sig vad grejen är med killar och AIK på fyllan, oavsett vilken stad man är i? I det här fallet ca 70 mil eller så från Stockholm.)

Äntligen lugn och vi får se sista delen av Juno i tystnad innan den lilla människan ska käka och vi kan knoppa in.

Kl. 02.40 ca. Aaaa-Iiii-Kååååå Aaaa-Iiii-Kååååå, klackar mot stengolv och tjejröster i falsett.
Kl. 02.55 ca Tung R'n'B (kanske det värsta jag vet, speciellt när man bara hör den vidriga basen).
Kl.03.05 Karaoken drar igång.

Efterfesten når sitt kulmen. Jag sitter i natten och ammar, smider planer på spydiga lappar...Tack för i natt!...Knacka på hos festen...Ta med mig ungen på armen och bara: Hallå!

Lägger ner planerna och somnar om.

Kl. 04.30 ca festen på våningen ovanpå fortsätter fortfarande, men plötsligt. Tyst. Och sen: Aah Just det!! Just det!! Är du helt jävla dum i huvudet!
Pang i dörrar. Hårda, bestämda steg mot golvet. Ett jäkla liv rent ut sagt.

Och jag tänker att är det inte precis så det varit, så många gånger. I det gamla livet.
Lägger mig igen. I det nya livet.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken söt liten bebis :)
    Det går jättebra att länka till min blogg!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig! Irritationen och lättnaden vid 23 när tystnaden lägger sig :) Har en ny granne som har demonstrerat precis hur lyhört det är i mitt hus, den förra hade nog inte ens en musikanläggning. Det låter som det är jag som spelar, i min lägenhet. Dock är det inte musik som jag skulle ha valt själv...
    Nåväl, jag har valt att bita ihop och härda ut eftersom alla mina grannar om allt går väl kommer utsättas för barnskrik på obekväma tidpunkter nån gång i början på nästa år. Hehe :)

    SvaraRadera