måndag 12 april 2010

Grottmänniskans mecka

Lyssnar på Ring P1 i Sveriges radio. Det är mitt hatprogram, speciellt när grottmänniskan ringer in och tror sig veta hur världen ligger. Idag och som oftast är grottmänniskan en man som är övertygad om att det här med dagis och förskola ger ju bara barnet dålig självkänsla eftersom de blir uteslutna i sammanhanget. Inga barn bör vara där. Jag har sett hur dåligt alla de här barnen mår. Och i nästa andetag säger han att föräldrar talat om för honom att de inte känner sig kompetenta nog att vara hemma och ta hand om sina barn.

Är det så? Jag vet inte, men jag tycker det låter som en väldigt skräckig verklighet, att föräldrar går runt och känner sig så urbota dåliga och inkompetenta att de använder dagis som en uppfostringsanstalt, eller som gubben sa "sätta barnen i förvar". I min värld är barn på dagis eller förskola för att föräldrarna måste arbeta och att man faktiskt valt det dagiset eller förskolan med stor omsorg.

Det finns inte mycket som är så provocernade som de där grottmänniskorna. Behöver jag nämna att de allt som oftast är självutnämnda, väldigt kloka män?

1 kommentar:

  1. Om du visste hur rätt du har :-)

    Skulle tro att alla de där självutnämnda själva tagit hand om sina barn och att mamman varit ute i arbetslivet.. ( Not ) :P

    Ha det gott!

    //Marielle

    SvaraRadera